Badania marketingowe - DYSKUSJA GRUPOWA


Kolejną ważną składową jest dyskusja grupowa. W przypadku marketingu
internetowego ponownie widać przewagę tej formy ze względu na możliwość
szybkiego dotarcia do klienta. Należy tu jednak podkreślić,
że badania w sieci niekoniecznie muszą mieć miejsce na stronie naszego
sklepu czy w jego obrębie (serwisy społecznościowe, autorskie forum).
Warto wybrać takie miejsca, które pozostają neutralne, a jednocześnie są
dostosowane tematycznie do odwiedzających. Nie zaszkodzi pojawienie się na
forum internetowym poświęconym komputerom, urządzeniom mobilnym czy oprogramowaniu.
Oczywiście zadanie może być nieco utrudnione, gdyż grupy dyskusyjne (zwłaszcza prywatne)
mogą zaklasyfikować nasze działania jako spam, który zostanie błyskawicznie usunięty.
Wskazane jest bowiem odwiedzanie takich miejsc, gdzie pojawia się również konkurencja.
Z góry trzeba zaznaczyć, że nie można się jej obawiać. Jeśli wchodzimy na obcy grunt,
to trzeba się liczyć z wytykaniem niedoskonałości, ciągłym narzekaniem,
a nawet krytyką pozbawioną sensownych argumentów – te ostatnie mogą tylko
umocnić nasz wizerunek, mimo że są kierowane przeciwko nam.

Dyskusja grupowa może się ponadto odbywać na dwa sposoby.
Pierwszy z nich ma być szczerym zaproszeniem do rozmów na temat
naszych produktów i usług, wyglądu i funkcjonalności strony,
jakości i czasu dostawy itp. Najbezpieczniej stosować takie podejście na własnym podwórku,
a więc za pośrednictwem prowadzonej przez nas strony, kanałów społecznościowych itp.
Druga metoda zakłada rozpoczęcie w różnych miejscach w sieci
dyskusji grupowych z punktu widzenia klienta. O ile jeszcze w początkach rozwoju
Internetu użytkownicy łatwo łykali przynętę, tak obecnie jest to
znacznie trudniejsze zadanie i wymaga dobrego przygotowania.

Prowadzenie dyskusji grupowej powinno mieć dwustronny kierunek.
Nie chodzi wyłącznie o to, aby jak najszybciej wyciągnąć od potencjalnych
klientów najistotniejsze dla nas informacje. Szybko przekonamy się,
że nie będzie to takie proste zadanie, gdyż każdy odbiorca ma inny
punkt widzenia na daną sprawę. Pytania nie powinny od razu pełnić nadrzędnej roli.
Można za to przedstawiać dany temat opisowo, a następnie zapytać o zdanie innych,
ale w taki sposób, aby zmotywować odbiorców do otwartej – a nie wymuszonej – odpowiedzi.
Grunt, żeby wtopić się w tłum i myśleć jak klient, a nie sprzedawca.
Warto wyrobić sobie również pozytywną opinię – jeśli działamy na forach zewnętrznych.
Użytkownicy szybko zorientują się, czy pod naszym profilem skrywa się wartościowa osoba,
znająca dobrze poruszany temat – wówczas łatwiej nam będzie dojść do porozumienia z innymi,
a w rezultacie badania poprzez dyskusję grupową osiągną lepsze rezultaty.
autor:
K. Jagieła
źródło:
poradnikprzedsiebiorcy.pl